Ons zorgteam
Ons zorgbeleid is een opdracht van het ganse schoolteam, dit wordt gedragen door het zorgteam in samenspraak met de directie en de leraren.
Het zorghuis is telefonisch bereikbaar op het nummer 057/30.06.52.
Het zorghuis is telefonisch bereikbaar op het nummer 057/30.06.52.
Onze zorgvisie
Weergave van dit document wordt niet ondersteund door je browser. Klik hier om het document te downloaden.
Wie doet wat?
Zorgcoördinatoren kleuter en lager (ZOCO's)
Pedagogisch coördinator (PECO)
Beleidsondersteuner
- Zij zijn de bewakers van de samenhang tussen alle zorgparticipanten zoals ouders, teamleden, directie, externe hulpverleners, CLB, BO, ...
- Zij staan in voor de coördinatie van het zorgbeleid van alle leraren en nemen initiatieven om de zorg binnen de normale klaswerking maximaal te laten renderen.
- Zij helpen ook leerlingen met problemen door het opzetten van doelgerichte acties in samenspraak met directie, betrokken leraren, het CLB en de ouders.
- Bij de inschrijving van een nieuwe leerling proberen de zorgcoördinatoren zoveel mogelijk de rondleiding te doen. Zo wordt meteen kennis gemaakt met ouders en kinderen. Indien later contact nodig, dan is de stap van beide kanten uit niet zo groot meer.
- Op geregelde tijdstippen worden de leesniveaus getest en LVS-toetsen wiskunde en spelling afgenomen. Nadien maken de ZOCO's de analyses.
- De zorgjuf biedt alle kleuterklassen extra zorgondersteuning. Vanuit de systematische observaties volgt de klastitularis elk kind op. Op basis daarvan doet zij interventies via een gedifferentieerde aanpak. De zorgjuf kan tijdens overleg suggesties aanreiken. (Ondersteuning basiszorg)
- In het werkrooster van de zorgleerkracht is ruimte voorzien voor multidisciplinair overleg.
- Zij staat in voor het ontwikkelen, uittesten en evalueren van materialen vanuit het 'zorgoogpunt'.
Pedagogisch coördinator (PECO)
- Zij stippelt een schooleigen zorgbeleid uit, gebaseerd op het nieuwe zorgvademecum, samen met het ganse zorgteam: de directeur, de zorgcoördinator, de beleidsondersteuner en de leraren.
- Ook het uitwerken van een uniform observatiesysteem bij de kleuters in samenwerking met verschillende externen behoort tot haar taken.
- Vanuit het HGW schrijft de PECO een aparte leerlijn uit voor leerlingen met een specifiek handelingsplan in samenwerking met de zorgcoördinatoren.
- Ze zorgt voor een optimale doorstroming van kleuter naar lager.
- De PECO doet heel wat opzoekwerk rond nieuwe methodes en materialen.
Beleidsondersteuner
- Zij is verantwoordelijk voor welzijn en preventie: bij vermoeden van pestgedrag gaat ze als volgt te werk 1. gesprek met de beide partijen van een ruzie.
2. afhankelijk van het gesprek en het pestgedrag volgt: een afname van een sociogram, de opstart van een no-blame-methode, werken met een gedragskaart…
3. is het aanspreekpunt voor kinderen met socio-emotionele problemen. - In het kader van ons gezondheidsbeleid zorgt ze tevens voor de coördinatie van het stappenplan bij de luizen (zie Kriebelteam).
- Ze vertegenwoordigt de school in het CPB (comité voor preventie en bescherming) en controleert regelmatig op veiligheid en preventie o.a. brandplan, speeltoestellen, ongeval.
- Ze werkt de volledige regeling uit rond de komst van de jeugdauteur.
- Ze maakt bij het begin van het schooljaar de regelingen op van speelplaats, refter, vervangingen, studie, turn-T-shirts, fietsenhok, …
- Ze woont de vergaderingen bij van het oudercomité, personeel, campusraad en bouwcomité.