Basisschool Sint-Benedictus
Katholieke Basisschool Sint-Benedictus
  • Home
  • Onze school...
    • ...zorgende school
    • ... gezonde school
    • ... warme school >
      • Nesten
      • Gevoelsplekken
      • Ouderbevraging
      • Rode Neuzendag
    • ... propere school >
      • Kwijtvinder (verloren voorwerpen)
    • ... talige school
    • ... digitale school
  • Info
    • Inschrijven op onze school
    • Schoolreglement - schoolbrochure
    • Formulieren
    • Brieven
    • Belangrijke data
    • Maaltijden
  • Klassen
    • Kleuterafdeling
    • Lagere afdeling
  • Schoolactiviteiten 2022-2023
  • Oefenplek
    • Muzische activiteiten
    • Beweging
    • Media
    • Lezen en taal
    • Godsdienst
    • Wiskunde en logisch denken
  • Zorghoekje
    • Corona
    • Algemene info
    • CLB
    • Leren leren
    • Kriebelteam
    • Huis van het Kind
  • Bouwwerken
    • Bouwwerken hoofdschool
    • Bouwwerken Pezelschool
    • Speeltoestel kleutertuin
  • Historiek
    • In de krant of op tv
    • Archief knetterkrant
    • Archief 2021-2022 >
      • Eerste trimester 2021-2022
      • Tweede trimester 2021-2022
      • Derde trimester 2021-2022
    • Archief 2020-2021 >
      • Derde trimester 2020-2021
      • Eerste trimester 2020-2021 >
        • StB-bier en fruitsap NIEUW
    • Archief 2019-2020 >
      • Derde trimester 2019-2020
      • Tweede trimester 2019 - 2020
      • Eerste trimester 2019-2020
      • Speelplaatswerking 2019-2020
    • Archief 2018-2019 >
      • Eerste trimester 2018 - 2019
      • Tweede trimester 2018 - 2019
      • Derde trimester 2018 - 2019
      • Speelplaatswerking 2018 - 2019
    • Archief 2017 - 2018 >
      • Eerste trimester 2017 - 2018
      • Tweede trimester 2017 - 2018
      • Derde trimester 2017 - 2018
      • Speelplaatswerking 2017 - 2018
    • Archief 2016-2017 >
      • Eerste trimester 2016-2017
      • Tweede trimester 2016-2017
      • Derde trimester 2016-2017
      • Speelplaatswerking
  • Contact
Foto

Nocturne in de kunstgalerij

Trots op de kunstwerken die door vele kinderhanden gesmeed werden en doorheen onze school te bewonderen zijn, mochten we vrijdagavond meer dan 300 ouders, grootouders en geïnteresseerde nieuwsgierigen verwelkomen op onze school. Als echte kunstkenners en in ware museumstijl leidden de zesdeklassers de groepjes rond om hen van een woordje uitleg te voorzien. We zijn oprecht trots op onze warme school, waar we door samenwerking prachtige projecten kunnen realiseren! 

Rode Neuzendag Kunstchallange: GESLAAGD! 

De kunstkenners kwamen langs in de verschillende klassen om de kunstwerken aan een grondige inspectie te onderwerpen. Alle kinderen, van de kleinste peuters tot de grootste zesdeklassers, staken de handen uit de mouwen en zetten een kunstwerk op poten ten voordele van Rode Neuzendag! Met als resultaat: KUNST MET EEN (G)RODE K! 
Op vrijdag 14 december worden jullie uitgenodigd om de kunstwerken, die doorheen de school te zien zijn, te komen bewonderen! 

In de sfeer van Rode Neuzendag... 

De derde graad werd deze morgen, zo net na de herfstvakantie, ondergedompeld in de visie van Rode Neuzendag. Wouter kwam met pakkende filmpjes en moedige getuigenissen het belang van praten over je problemen onderstrepen. Jelle is een jongen van 11 met autisme en zet zich al enkele jaren met hart en ziel in voor Rode Neuzendag. Omdat hij zelf aan den lijve ondervindt hoe het is om speciaal te zijn, hulp durft te vragen en dankbaar is voor de hulp die hij krijgt. Marthe is nu 15, maar leest haar verhaal als 9-jarige, over hoe ze aan haar eenzaamheid toch een positief gevoel overhield... ​
"Hoe gaat het vandaag met je?" "Goed! Prima! Ca va!" Slechts drie op de tien mensen aan wie je deze vraag stelt, durft "Niet zo schitterend" te antwoorden. Want we voelen ons ambetant wanneer we dit antwoord krijgen, en dus zwijgen we. Nochtans...
Toen we deze morgen na een weekje vakantie naar school kwamen, hadden we allemaal onze rugzak mee. Een rugzak vol schoolspullen, boeken en lunchpakketten. Die rugzak wordt zorgvuldig leeggemaakt en opnieuw gevuld op het einde van de dag. Maar we hadden ook allemaal een andere rugzak mee. Met daarin de ruzie die je vanmorgen met je mama maakte. Je verdriet om je oma die vorige week stierf of om je beste vriend die al drie dagen niet met je spreekt. De angst voor die toets Frans volgende week. We hebben allemaal zo'n rugzak, en die blijft in veel gevallen de hele dag dicht. Want praten over hoe we ons écht voelen, dat doen we niet. En zo wordt onze rugzak steeds voller. Er gaat niets uit, er komen enkel dingen bij. 
En dat terwijl praten helpt. Delen helpt. Meer nog: het is een win-win-situatie. Want door met je problemen naar iemand toe te stappen, door iemand in vertrouwen te nemen en erover te praten, wordt de last in jouw rugzak niet alleen wat lichter, maar bezorg je de ander ook een goed gevoel. Door hulp te vragen, gaat iedereen groeien. ​
Foto
Jelle vertelde ons over zijn motivatie om zicht voor 100% in te zetten voor Rode Neuzendag. ​

​StB gaat de Rode-Neuzen-Challange aan!

Foto
We lachen. We zijn gelukkig. We voelen ons goed. Of toch meestal. Sommige mensen voelen zich verdrietig, zijn triest, kunnen de hele dag wenen, voelen zich niet goed in hun vel. Voor een lange periode. 
Omdat het belangrijk is dat we oog hebben voor mensen én kinderen die zich niet goed voelen, steunen wij als school Rode Neuzendag. 
Daarom daagden mevrouw Kathy en mevrouw Hilde alle kinderen uit: maak een kunstwerk om onze school op te fleuren. Want van mooie dingen worden we vrolijk. Als de kinderen en hun leerkrachten erin slagen om de school te kleuren met prachtige kunstwerken, schenkt de school €2 per kind aan Rode Neuzendag. Verfborstels en lijmpistolen in de aanslag dus. StB was in elk geval al razend enthousiast!