warme school

Nesten

Nieuwe Autoriteit

Gevoelsplekken

Rode Neuzendag

Ouderbevraging

De socio- emotionele ontwikkeling speelt in op de basisbehoefte van mensen tot verbonden leven. We leren dat kinderen met zichzelf, met elkaar en met de hun omringende mensen op een warme en communicatieve wijze in relatie kunnen treden. Misschien klinkt het element ‘in relatie treden met zichzelf’ wat vreemd. Toch doet het er toe. Door contact te maken met de eigen unieke binnenkant ontdekken kinderen wat in henzelf leeft. 

Onze trein in en weg zijn wij!


In de eerste wagon brengen we 'gewetensvol en verantwoord handelen' onder de aandacht. Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen op een correcte manier met elkaar samenleven en eerlijk en respectvol samen spelen. En daarvoor zijn afspraken nodig. Afspraken die we SAMEN met de kinderen maken. 


In alle klassen werden klasafspraken én speelplaatsafspraken gemaakt. Want kinderen kunnen héél goed zelf benoemen wat zij belangrijk vinden in het dagelijks omgaan met elkaar.  

We werken doorheen verschillende schooljaren met het boek 'Geluk voor kinderen'. In tien verhalen over 'de geluksvogels' leren we de bouwstenen voor geluk kennen. De eerste geluksvogel die we leren kennen, is Kaketoe. Hij leert dat alleen aan de top misschien wel aanlokkelijk lijkt, maar dat je, zonder de steun en vriendschap van de anderen, heel kwetsbaar bent in je eentje. Lachen, genieten, leven, ... samen is veel leuker dan alleen!  

Een nieuw schooljaar... een frisse start! 

De gelukskundeacties van de voorbije jaren rond plooien gladstrijken, vriendschap en goede voornemens, werden symbolisch verbrand. We starten met een propere lei! 

1 maart = COMPLIMENTENDAG!

We strooiden met complimentjes vandaag! Van de jongste peuters tot de zesdeklassers brachten we het zonnetje op school! 

Rots en water

Rots en Water is een psychofysieke training, die steunt op Oosterse verdedigingssporten.

De kracht van ‘Rots en Water’ ligt erin dat jongeren aan den lijve voelen wat ‘stevig staan’ en ‘ontspannen zijn’ betekent. Jongeren leren op een actieve manier hoe ze op een gezonde manier voor zichzelf kunnen opkomen.

Van de kleinste peutertjes tot de hoogste klas vertelden we (op hun niveau) het volgende verhaal van een onderwijzeres in New York. 


Zij onderwees haar klas over de gevolgen van pesten. Ze gaf hen de volgende opdracht.

Ze gaf alle kinderen in de klas een stuk papier en zei hen het te verfomfaaien, het te verkreukelen, er een prop van te maken, het op de grond te gooien en er op te stampen. Kortom, er echt een puinhoop van te maken, maar het niet te verscheuren.

De kinderen vonden dat wel een leuke opdracht en deden hun best het blad zo veel mogelijk te verkreukelen... 


Hoor je bij je kind eens naar het vervolg van het verhaal??? ​


​Het resultaat bij de kleutertjes in de hoofdschool én Pezelschool is dit prachtige hart.