Historiek
1. Korte geschiedenis
Op 26 juni 1635 vertrokken de meeste Zusters Benedictinessen uit hun bedreigd en overvallen slotkloostertje “Bethlehem” geheten, te Fauquembergues (Noord-Frankrijk) Dit gebied behoorde dan nog toe aan de Zuidelijke Nederlanden.
Naar aanwijzen van abt Philippe Gillocq van de Sint-Bertinusabdij van Sint-Omaars, begaven de zusters zich naar Poperinge. Abt Gillocq was toen de geestelijke en wereldlijke leenheer van Poperinge.
In 1641 kregen de zusters de toestemming voor een definitieve vestiging in Poperinge op voorwaarde dat zij de meisjes zouden opvoeden “in de vreze des Heren”, dat ze hen zouden leren lezen en schrijven en onderrichten in alle nodige wetenschappen.
Klooster en school kenden niet altijd rooskleurige tijden:
In 1751 werd het grootste deel van de gebouwen door brand vernield.
In 1797 werden de zusters door de gangmakers van de Franse republiek verdreven en werden de kloostergebouwen verkocht.
In 1800 huurden een drietal zusters een woning in de Boeschepestraat en startte men daar opnieuw met lesgeven.
In 1803 werden de kloostergebouwen (gedeeltelijk gesloopt) en de tuin terug aangekocht.
In 1854 kwam de rest van de vroegere gebouwen –tot dan gebruikt door de gendarmerie- nu ook terug in kloosterhanden.
Gaandeweg werd het grondgebied nog uitgebreid en breidden zich eveneens de schoolcomplexen uit.
Deze scholen, lagere scholen en middelbare afdelingen, behoren tot op vandaag tot de bijzondere dienstverlening van deze kloostergemeenschap die zich in 1965 aansloot bij de Zusters van O.-L.-Vrouw Gasthuis.
Sindsdien zijn Benedictus en Franciscus er samen patroon.
2. Oprichting van een tweede school
In 1879 liet de deken van Poperinge, E.H. Huys, 4 klaslokalen bouwen op het domein en op de kosten van het klooster. (gebouw lager). In de volksmond heette dit de “dekenschool”. Typisch voor deze school was dat het onderwijs er volledig gratis was. Het waren dan ook de kinderen van minderbegoede mensen die hier onderwijs kwamen volgen. De lesgevers van de school waren kloosterzusters.
De oorspronkelijke school van het klooster (gebouw kleuterafdeling) noemde men de “ondersteunende” school. De ouders moesten maandelijks schoolgeld betalen voor onderhoud, verwarming, materiaal en weddes voor de lesgevers. Hier kwamen vanzelfsprekend kinderen van de rijkere bevolkingsklasse naartoe. Het standenverschil was 50 jaar geleden blijkbaar heel goed merkbaar in het onderwijs.
Als je weet dat de Zusters Paulinen (nu V.T.I.) ook een basisschool hadden, dan stellen we vast dat er op een afstand van ruim 100 m liefst drie kleuterscholen en drie lagere meisjesscholen waren.
In 1956 kwam er een fusie tussen de dekenschool en de ondersteunende school en was er hier nog één kleuterschool en een lagere meisjesschool.
Enkele jaren later verdween ook de basisschool van de Zusters Paulinen.
3. Ontstaan van de wijkschool
In de omgeving van de nieuwe woonwijk, de Vaux-sous-Chèvremont, werd de kleuterwijkschool opgericht. Omdat het vlug zou klaar zijn, werd het gebouw hoofdzakelijk in hout opgetrokken en daarna in het zwart geschilderd.
In de volksmond sprak men van “’t Zwart schooltje”.
Op 1 september 1963 startte men er met 2 kleuterklassen; op 1 september 1987 werd er verhuisd naar de huidige gebouwen in de Pezelstraat nr. 1.
De volgende jaren steeg het aantal kleuters en in april 1995 werd een spiksplinternieuw, ruim klaslokaal bijgebouwd en ingehuldigd.Momenteel zijn er plannen om een nieuwe overdekte speelruimte aan te bouwen.
Kenmerkend voor onze wijkschool zijn de open ruimte, het vele groen, ruime klaslokalen… kortom een school waarin de kleuter zich onmiddellijk thuisvoelt.
4. Basisschool Sint-Benedictus
Bij de fusie van de twee meisjesscholen in 1956 werd de basis gelegd van onze hedendaagse basisschool. Nadien kwamen af en toe nog wijzigingen:
1. Het gemengd worden van de lagere school.
Door de ouders was er reeds enkele jaren vraag naar gemengd onderwijs en dit vooral om praktische reden.
De Poperingse scholen beslisten vanaf 1 september 1996 het gemengd onderwijs trapsgewijs in te voeren en toen werd er in het eerste leerjaar gestart met gemengde klassen. Het jaar nadien was er ook gemengd onderwijs in het tweede leerjaar en zo schoof dit verder op.
2. Huidige structuur
Onze basisschool bestaat uit 2 vestigingsplaatsen:
In de hoofdschool is er kleuter en lager onderwijs, de wijkschool heeft enkel kleuterklassen.
De ligging van de hoofdschool is in het centrum van de stad, in de omgeving van 3 middelbare scholen.
De wijkschool bevindt zich aan de rand van het stadscentrum in een rustige omgeving.