De socio- emotionele ontwikkeling speelt in op de basisbehoefte van mensen tot verbonden leven. We leren dat kinderen met zichzelf, met elkaar en met de hun omringende mensen op een warme en communicatieve wijze in relatie kunnen treden. Misschien klinkt het element ‘in relatie treden met zichzelf’ wat vreemd. Toch doet het er toe. Door contact te maken met de eigen unieke binnenkant ontdekken kinderen wat in henzelf leeft.
Onze trein in en weg zijn wij!
In de eerste wagon brengen we 'gewetensvol en verantwoord handelen' onder de aandacht. Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen op een correcte manier met elkaar samenleven en eerlijk en respectvol samen spelen. En daarvoor zijn afspraken nodig. Afspraken die we SAMEN met de kinderen maken. In alle klassen werden klasafspraken én speelplaatsafspraken gemaakt. Want kinderen kunnen héél goed zelf benoemen wat zij belangrijk vinden in het dagelijks omgaan met elkaar. |
We werken doorheen verschillende schooljaren met het boek 'Geluk voor kinderen'. In tien verhalen over 'de geluksvogels' leren we de bouwstenen voor geluk kennen. De eerste geluksvogel die we leren kennen, is Kaketoe. Hij leert dat alleen aan de top misschien wel aanlokkelijk lijkt, maar dat je, zonder de steun en vriendschap van de anderen, heel kwetsbaar bent in je eentje. Lachen, genieten, leven, ... samen is veel leuker dan alleen!
|
1 maart = COMPLIMENTENDAG
Rots en water
Rots en Water is een psychofysieke training, die steunt op Oosterse verdedigingssporten.
De kracht van ‘Rots en Water’ ligt erin dat jongeren aan den lijve voelen wat ‘stevig staan’ en ‘ontspannen zijn’ betekent. Jongeren leren op een actieve manier hoe ze op een gezonde manier voor zichzelf kunnen opkomen. |
We trokken naar Mechelen om ons gelukskundedossier voor te stellen aan de 10-koppige jury en zo mee te dingen naar de 'Pesten dat kan niet'-prijs van Tumult!
Wagon 3 'Ik voel me okee, en jij?' werd vandaag in gang getrokken. We begonnen de dag met een vrolijk en ontspannend relaxdansje. De kleutertjes van 1-2 Ka hebben ons dat geleerd.
Het dansje kan je bekijken op https://www.facebook.com/rodeneuzendag/videos/547353675703543/?t=37 Dit past ook perfect bij onze Rode Neuzenactie. Morgen en overmorgen houden we in alle klassen een verwendagje. De kleuters genieten nog eens extra van een yogasessie. In het lager trekken we een naampje en verwennen we die persoon zonder dit te verklappen... Lekker mysterieus: zal ik 'aanvoelen' door wie ik word verwend met een tekening, een complimentje, ...? |
We springen met z'n allen op de volgende wagon van onze sociale vaardigheidstrein! Een vriendelijke groet, een brede lach, het werkt aanstekelijk! De kinderen konden een medaille verdienen wanneer ze elkaar op een originele manier begroetten, over de klassen heen! Geniet van zoveel stralende gezichtjes!
|
Ook in de kleuterafdeling werden medailles uitgedeeld. Met het toneeltje 'Liesje en Tom' werd het belang van vriendelijk zijn bespreekbaar gemaakt.
Deze cirkel siert onze speelplaats! Omdat het niet altijd gemakkelijk is om het hoofd koel te houden bij een conflict, kunnen de leerlingen 'inspiratie' opdoen bij deze anti-conflictcirkel. Je even afzonderen, het uitpraten, sorry zeggen, elkaar helpen, ;.. het zijn allemaal manieren om om te gaan met een ruzie.
In kleuterklassen wordt dagelijks met (voorlees)boekjes gewerkt. En hoewel er een heel rijk aanbod kinderboeken op de markt is, is het toch soms moeilijk om ervoor te zorgen dat de personages in de boekjes de diversiteit van onze maatschappij weerspiegelen. Want boekjes met een kindje in een rolwagen, een papa die van een andere papa houdt, een nieuw samengesteld gezin, een meisje met een oogplakkertje, een kindje met een beugel of een jongen die liever ballet wil dansen dan voetballen, zijn moeilijker te vinden.
Op een personeelsvergadering kwam Annelies van Cavaria (een organisatie die het anders-zijn van mensen zichtbaar en bespreekbaar wil maken) ons vertellen over hoe we vaak vasthouden aan bepaalde denkbeelden (meisjes zijn roze, lief en zacht; jongens zijn stoer, wenen niet en kunnen we wereld aan). Ze nam ons mee op een ontdekkingstocht doorheen boeken waarin op een mooie manier wordt omgegaan met anders-zijn. Zin om even te proberen? Zie de lijst hieronder! |
Dat is toch heel gewoon- Thaïs vanderheyden
En dat doen we dus- Leo Timmers
Honden doen niet aan ballet- Anna Kemp&Sara Ogilie
Het grote papa, mama, broertje, zusje boek- Mary Hoffman &Ros Asquith
Het grote boek over families- Mary Hoffman & Ros Asquith
Tellen en Rijmen met de familie muis- Juliette S Rosenkamp & Anouk Nijs
De ongelooflijke Olivia- Ian Falvoner
De mama’s van Sterre- Gea van Beuningen & Tinne van den Bossche
De ridder die niet wilde vechten- Helen Docherty &Thomas Docherty
Prinses Nina- Marlise Achterbergh & Iris Compiet
Held op sokken- Bette Westera en Thé Tjong-Khing
Het heerlijke eiland van koning Torelore- Sylvaine hinglais en Tom schamp
Mama wil op reis!- Hilde Vandermeeren
Stoere Matthijs- Charlotte Labaronne
De coole cowboy- Tjibbe Veldkamp
En dat doen we dus- Leo Timmers
Honden doen niet aan ballet- Anna Kemp&Sara Ogilie
Het grote papa, mama, broertje, zusje boek- Mary Hoffman &Ros Asquith
Het grote boek over families- Mary Hoffman & Ros Asquith
Tellen en Rijmen met de familie muis- Juliette S Rosenkamp & Anouk Nijs
De ongelooflijke Olivia- Ian Falvoner
De mama’s van Sterre- Gea van Beuningen & Tinne van den Bossche
De ridder die niet wilde vechten- Helen Docherty &Thomas Docherty
Prinses Nina- Marlise Achterbergh & Iris Compiet
Held op sokken- Bette Westera en Thé Tjong-Khing
Het heerlijke eiland van koning Torelore- Sylvaine hinglais en Tom schamp
Mama wil op reis!- Hilde Vandermeeren
Stoere Matthijs- Charlotte Labaronne
De coole cowboy- Tjibbe Veldkamp
Omdat leven in een propere school toch zoveel aangenamer is, zetten we de wagon
'Alles net, dolle pret!' in de kijker. De aandacht van de kleuters en de leerlingen werd op deze wagon van onze sociale vaardigheidstrein gevestigd door de werkgroep 'sociale vaardigheden'. Want overal net mag dan al heel leuk zijn, gemakkelijk is het allesbehalve... |
Op Stb leren we samen conflicten aanpakken.
Omdat wij het ongelofelijk belangrijk vinden dat iedereen op onze school zichzelf kan zijn, zetten we de wagon
'Ik ben ik en jij bent jij...' in de kijker. Aan de hand van een verhaal en muziek werd dit thema geïntroduceerd bij de kinderen. Want 'anders zijn' is heel normaal, maar soms wel moeilijk... |
Op Stb willen we voorzichtig omgaan met de term 'pesten'.
Het is belangrijk dat de kinderen het verschil kennen tussen 'pesten' en 'plagen',
maar ook het verschil tussen 'melden' en 'klikken'.
Alle kinderen kregen deze bladwijzer voor tussen hun agenda:
een geheugensteuntje om ook thuis even bij stil te staan...
Het is belangrijk dat de kinderen het verschil kennen tussen 'pesten' en 'plagen',
maar ook het verschil tussen 'melden' en 'klikken'.
Alle kinderen kregen deze bladwijzer voor tussen hun agenda:
een geheugensteuntje om ook thuis even bij stil te staan...
Onze eerste actie is achter de rug !!
Van de kleinste peutertjes tot de hoogste klas vertelden we (op hun niveau) het volgende verhaal van een onderwijzeres in New York.
Zij onderwees haar klas over de gevolgen van pesten. Ze gaf hen de volgende opdracht.
Ze gaf alle kinderen in de klas een stuk papier en zei hen het te verfomfaaien, het te verkreukelen, er een prop van te maken, het op de grond te gooien en er op te stampen. Kortom, er echt een puinhoop van te maken, maar het niet te verscheuren.
De kinderen vonden dat wel een leuke opdracht en deden hun best het blad zo veel mogelijk te verkreukelen...
Hoor je bij je kind eens naar het vervolg van het verhaal???
Van de kleinste peutertjes tot de hoogste klas vertelden we (op hun niveau) het volgende verhaal van een onderwijzeres in New York.
Zij onderwees haar klas over de gevolgen van pesten. Ze gaf hen de volgende opdracht.
Ze gaf alle kinderen in de klas een stuk papier en zei hen het te verfomfaaien, het te verkreukelen, er een prop van te maken, het op de grond te gooien en er op te stampen. Kortom, er echt een puinhoop van te maken, maar het niet te verscheuren.
De kinderen vonden dat wel een leuke opdracht en deden hun best het blad zo veel mogelijk te verkreukelen...
Hoor je bij je kind eens naar het vervolg van het verhaal???